2. svátek vánoční
na Štěpána není pána.
Druhý svátek vánoční, nazývaný prostřední nebo také koleda byl na události velmi bohatý. Je dobou vzájemných návštěv příbuzných a známých. V krajích se silnou tradicí betlémů se děti i dospělí vzájemně navštěvovali k jejím prohlídkám. Konali se štěpánské taneční zábavy a díky mnoha patronství sv. Štěpána, který byl i patronem koní se v tento den ráno svátečně vyhřebelcováni a nakrmení koně brali na symbolickou projížďku. V tento den se také pro koně světil v kostelech oves, kde jej kněz pokropil svěcenou vodou.
Říká se, že „na Štěpána není pána“. To se říká proto, že čeledínům, hlavně pacholkům od koní končila služba a odcházeli na „svobodu“. Nová smlouva se podepisovala od Nového roku, a tak po tuto dobu byli bez závazků „bez Pána“. Služebným dívkám začínala „svoboda“ Novým rokem a trvala do večera před svátkem Tří králů. Také dostávali celoroční odměnu a k odchodu dostávali zvláštní pečivo, nejčastěji koláč zdobený pentlemi a ořechy.
Také v mnoha obcích na moravském Slovácku si na sv. Štěpána chasa volívala své pořadatele neboli „stárky“, kteří se ujímali funkce na celý rok jakožto vedoucí autonomně se spravující mládeže.
Samozřejmě, je tento den nevyhnutelně spojen i s koledou. Původně koledování úzce souviselo se starými pohanskými zvyklostmi. Věřilo se, že právě pomocí koledy je možné změnit svůj osud. Vykoledované předměty pak symbolizovaly budoucnost. S vlivem křesťanství tato symbolika postupně z koledování vymizela a na koledu začaly chodit hlavně děti. Veselou atmosféru někde dokreslovali obecní pastýři, kteří si chtěli přilepšit ke svému chudému platu. Chodili od domu k domu, vytrubovali a žádali nějaký příspěvek. Později tento starý obyčej dodržovali jen chlapci a dívky, zvláště pak na venkově. Koledovali hlavně u zámožnějších hospodářů. Za své koledování byli koledníci odměňováni kouskem štědrovnice, nebo ovocem či nějakým penízem.
Díky pozornosti kronikářů, učitelů, ale i národopisců se dochovaly zprávy o tom, jak lidé koledovali na Šumavě před více než sto lety. Například kronikář Panni uvádí, že v Kašperských Horách se koledovalo hlavně o svátku svatého Štěpána. Už od časného rána zde obcházely domy a stavení malé skupinky dětí. Před každými dveřmi, kde očekávaly nějakou almužnu, zazpívaly děti vánoční píseň, například: „Goledi singen, an Kreutzer bringen“ – ve volném překladu: „Koledy zpíváme, na krejcar čekáme. Teplo je uvnitř vám, zima zas venku nám. Chcete-li dát něco ven, dejte to brzy jen!“ Když byly pozvány dál, zazpívaly děti další koledu ve světnici.
Místy na Moravě a na Slovensku se pozdravovali sousedé při vstupu do cizího stavení na den sv. Štěpána takto: „Vinšuji vám šťastné a veselé svátky, Krista Pána narození, menší hříchy, větší radosti a po smrti nebeské království. Pochválen buď Pán Ježíš Kristus“.
Na Laších chodívali ráno po sousedech i dospělí »se štěstím« (chvojkou), zvláště svobodní chasníci a otužilé dívky hrozenkovské chodí se »do východ siunca« koupat do »schodnic« (kde se vody křižují), »aby sa lúbily galánom.«
Tradice také velí připravit na Štěpána pernatou drůbež. Na stole by tak opět neměla chybět husa, kachna nebo alespoň kuře.
Zdroj: Internet
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
Zajímavé čtení. Místo koní naleští se dnes autíčko a hurá na návštěvu rodiny. :) Užij si dnešní den.
OdpovědětVymazatNěco z toho znám,ale i novinky jsem našla-děkuji
OdpovědětVymazatPřeji krásný sváteční den Eva H.
Vždycky si takové větičky ráda přečtu i když mnohé z toho vím.
OdpovědětVymazatDnešek u nás je takový spíš klidný den. Nevařím, zbylo od včera a ani není ohlášená žádná návštěva.
Rodinné setkání se u nás koná na první svátek vánoční.
Měj hezký sváteční den, Libuško !
Hanka
Všem Vám moc děkuju za komentáře🥰
OdpovědětVymazat