sobota 5. prosince 2020

Mikuláš


Mikuláš, světec a přítel dětí, patron zajatců, 
ochránce dobré svatby, biskup, mučedník, vyznavač a pomocník v nouzi.
Co všechno bychom mohli vyjmenovat, 
co vyznačuje a charakterizuje tohoto oblíbeného světce.
Mikuláš se stal kolem r. 300 jako mladý muž biskupem v Myře v tehdejší Lykii.
Brzy potom zde začalo pronásledování křestanů za Galeria Valeria Maximina.
I Mikuláš se dostal kolem r. 310 do zajetí a byl v žaláři těžce trýzněn.
Ještě poznamenán utrpěným mučením vystoupil r. 325 
na slavném koncilu Nicejském.
Více se neví o Mikulášově životě a působení,
je známo už jen přibližné datum biskupova úmrtí.
Den smrti byl 6. prosinec, rok mezi 345 a 351.

Tradice kolem Mikulášovy osoby je velmi výrazná.
V předvečer 6. prosince navštěvuje muž s bílým vousem -
často v doprovodu čerta a anděla děti a obdarovává je nebo je kárá pro jejich nezpůsoby.
Pokud se Mikuláš nedostaví osobně, lze za oknem nalézt pytlíky naplněné sladkostmi.
V alpských zemích provozují zakuklené postavy v den sv. Mikuláše své neplechy.
Mikuláš je znázorňován téměř vždy jako starší biskup s krátkým
 až dlouhým vousem.
Zdroj: Internet
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

5 komentářů:

  1. Hezký den, hezký mikulášský podvečer!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Mikuláš, bude pro nás vždycky štědrý, toho jsme se nikdy nebáli jako děti, ale čert, ten nás strašil a jednou jsem ho poznala a on po mně hodil sukovici, to byl fofr, ale netrefil. To jsou zážitky. Já jsem si včera k večeru vzpomněla, že mají chodit čertí a honem jsem šla udělat balíčky a pak jsem si uvědomila, že chodí až v sobotu. Tak to mám všechno nabalený a schovaný, nemusím dneska a dneska má ještě k tomu dcera svátek. Tak bude veselo. Měj se hezky a užijte si všichni čertíky. Věrka.

    OdpovědětVymazat
  3. Letos jsem poprvé v životě neviděla jediného Mikuláše.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak nějak to bylo smutné na sídlišti, když jsem neslyšela zvonečky. Buď tradice upadá, nebo je to tou nouzovou dobou.

    OdpovědětVymazat

Jste hodní,
že jste si udělali čas a napsali mi komentář :-)

Jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.