pátek 4. prosince 2020

Barborka



Barborky
... představovaly mladé dívky, 

které se podle lidové legendy spouštěly z nebe na pokyn svatého Petra.

Byly oblečené do bílého a černého oblečení na hlavě měly nasazen věnec.

Měly metlu a uzlík s dárky, někdy taky vydlabanou tykev se světlem a proutky.

Zpívaly legendu o svaté Barboře, vybízely k modlení, 

obdarovávály, nebo trestaly neposlušné děti. 

Dodnes v některých regionech ČR nenaděluje Mikuláš, ale Barborky.

Na svátek svaté Barbory je zvykem nařezat větvičky třešní a dát je do vázy.

Pokud neprovdané dívce na vánoce rozkvetou další rok se vdá.

Naše Alička už má napečené perníčky. 

Já jsem pekla včera, ale o tom si napíšeme zase jindy.

Pohodový adventní pátek
a děkuju za váš čas, co jste věnovali mému blogu😊
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

8 komentářů:

  1. Alička mě předběhla.Já se do toho musím dát.Těsto už mám dost dlouho.Barborky nebudu mít.Vdávat se nemíním a stejně nevím,kde bych vzala třešňové větvičky.
    Přeji krásný pátek ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná připomínka. U nás je dost sněhu a hodně fouká, asi si pro Barborky přesto zajdu, i když se vdávat znovu nebudu ☺

    OdpovědětVymazat
  3. V okolí nemáme žádnou třešeň, ale nevadí. Vdávat se už nechci.
    Alička je šikovná. Já ještě nepeču.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  4. No po pravdě mně už barborky nijak nezajímají, ale je to hezký zvyk. Já dost často dávám místo třešňových větviček slivoň a ta rozkvete vždycky a někdy přidávám i zlatý déšť a ten taky rozkvete vždycky. Já perníčky nedělám, to je dcery doména a tak se jí do toho nepletu, já zas dělám jiné dobrůtky a to jsou zase rádi mladí, já toho moc nesním, je to na mně moc sladké, já tak raději maso, nebo něco slaného a to taky bude. Měj se hezky. Věrka.

    OdpovědětVymazat
  5. Libuško, máš hodně šikovnou vnučku...a bude mít moc hezké vzpomínky na babičku...já co se v mládí naučila, tak toho využívám, též u babičky. Já se byla včera pošlechtit u kadeřnice, tam kde máme chatu a rostou tam náletové švestky i ptačí třešeň je poblíž, tak manžel dostal důvěru a uvidíme,zda pokvete bez ambicí na vdávání ....přeji klid a pohodu - Míla

    OdpovědětVymazat
  6. Stále ještě nemám nic napečeno. Pořád si říkám, že je ještě čas :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkná pověst o Barborkách. Nevěděla jsem, že se někde naděluje na Barborku a ne na Mikuláše. Alička má nejen napevno, ale i nazdobeno. Šikulka.

    OdpovědětVymazat
  8. Všem děkuju za hezké komentáře :-)

    OdpovědětVymazat

Jste hodní,
že jste si udělali čas a napsali mi komentář :-)

Jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.