pátek 28. října 2022

Až se zima zeptá ...

 🍎🍏🍐🍒🍓🍑🍇🍅
... je to neuvěřitelné,
 ale už po deváté na svém blogu odpovídám zimě, co jsem dělala v létě.
Jako každý rok začínám jahodami,
zavařila jsem pár sklenic na jahodový řez.
Jahodový džem nesmí chybět ...
Rybízu jsme měli zase hodně ...
Udělala jsem jenom čtyři sklenky marmelády,
 ať mám na vánoce na linecké a na tvarohové koláčky.
Zbytek si obrala dcera a snacha.
Pak přišly na řadu okurky, ty děláme s dcerou dohromady.
Pepan venku okurky umyje, my s dcerou je dáme v kuchyni do sklenic.
Zavařovací hrnec ani ze sklepa nevytahuju, zavařuju v kotelně, dříve prádelně,
takže zavařené pak už  jenom uložím vedle do regálu.
Na konci července začaly zrát ranná jablíčka,
takže se vařily kompoty, ale ty jsme hned snědli k obědu.
Pro lepší barvu jsem k nim přidávala malé ryngličky.
Zavařili jsme i pár sklenic na zimu.
Pepan je kompotový, takže si jablíčka okrájel
 a já jsem mu pár sklenic zavařila.
Po dešti bylo jablíček na zemi pod stromem  opravdu hodně.
Tak jsem se je vydala brzy ráno posbírat ...
Vykrájela jsem jadřince, rozkrájela na čtvrtky ... 
... rozvařila, rozmixovala ...
... přidala trochu cukru a dala do sklenek.
Přesnídávka byla hotová raz dva.
Tu má rád hlavně Pepan, jí ji místo kompotu, mívali to tak doma.
Žluté keříčkové fazolky pěstuju hlavně na omáčku. 
První tři sáčky putovaly do mrazáku.
Borůvek se nám neurodilo, jako jiné roky, 
protože jsme je přesadili na jiné místo.
Ale přece byly koláče a něco je i v mrazáku.
V srpnu zrály ostružiny už je pár sáčku taky zmražených.
 I ostružinový kompot musí být, tady je první várka, další jsem už nefotila.

Ostružinová marmeláda.
Pak přišla na řadu červená řepa.
Už se vaří.
Nastrouháno, ochuceno, jenom dát sklenek.
A šup s tím do hrnce zavařit a naskládat do regálu na zimu.
Nastrouhala jsem si hodně křenu,
 tak jsem si udělala dobrotu k párku či klobásce.
Křen s jablky.
Jablíček se letos urodilo, zase jsem nasušila křížaly.
Jablíčko s jablíčkem na stopce.
Čtyřlitrové sklenice se sušenými jablíčky jsem měla čtyři. 
Zbyla mi jedna, ostatní jsem rozdala.
 Minulé roky jsem mívala nasušených sedm takových sklenic.
Nezapomněla jsem nastrouhat do sklenek na zimu na štrůdl.
Kompot s jablíček děláme každý týden,
ale nakonec jsem ho dala i do sklenek na zimu 
i když už jsem v létě zavařovala ranná jablíčka.
Regál ve sklepě už bude plný.
Tak jako každý rok, nakonec přišla na řadu dýně.
Měla jsem velikou, vlastně půlku obří dýně.
Takové kastroly jsem měla tři plné.
Pár semínek jsem si schovala na nasazení, dýně je opravdu chutná.
Zbytek skončil na kompostu, ptáčci vyzobou zbylá semínka.
Tady to máte pěkně všechno pohromadě tak, jako jiné roky.
Sterilované zelí(nad okurkami) je od loňska, to děláme co druhý rok.
Není to tak pestré jako jindy, je tam jenom to, co zahrada dala.
Letos tam nejsou meruňky, nebudu mít na koláč.
Dýni jsem skončila letošní zavařování.
Děkuji, že jste došli až na konec článku
a mějte pohodový sváteční den.
🍎🍐🍑🍒🍓🍇🍎🍏🍐🍑🍒🍓🍇🍎🍏🍐🍑🍒🍓🍇🍎🍏🍐🍑🍒

18 komentářů:

  1. Taky jsem kdysi hodně zavařovávala.Dnes ti jen tiše závidím.Ale když mám ovoce a zeleninu kupovat,tak se to nedá.Navíc už jsme sami dva...Máš to nádherně uspořádané.Jsi opravdu šikulka.
    Přeji krásný sváteční den celé rodině ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, kdybych to neměla na zahradě, tak se na to taky vykašlu. Při cenách cukru, kdo ví, jak to bude u mě ve sklepě vypadat příští rok🥰

      Vymazat
  2. Ahoj Libuško,taky jsem hodně zavarovala, ale na tebe nemám obdivuju tvoje zavařování každý rok .Preji krásný den Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, kdysi jsem mívala víc druhů ve sklepě, ale Pepan jí jenom kompoty a kvůli sobě nic jiného, kromě okurek, už ani nedělám🥰

      Vymazat
  3. Tebe se zima tedy raději ani nezeptá - nemá to cenu. To je nějakých sklenic ! Taky něco zavařuji, ale takovou přehlídku plných zavařovaček nemám. Jsi prostě dobráááá !
    Měj pěkný sváteční den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, letos mám hodně zavařených jablek, asi se to ani nesní, protože furt vařím kompoty. Jablek máme furt hodně, ale nikdo o ně moc nestojí, ani zadarmo. 🥰

      Vymazat
  4. Libby jsi víc než dobrá a rodina to ví ,že má skvělou hospodyni a pilnou !Máte nádhernou zásobu na celý rok i dýl ! Ještě doma u babičky jsem taky pomáhala při sklízení,vykrajování atd, zavařovala na plotně už babička sama . My měli taky plné regaly. Ale to už je tak dávno !!!
    Měj krásný sváteční den a odpočívej na sluníčku. Tady krásně hřeje. Ahojjjjj !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, vůbec si nedovedu představit, že bych měla ve sklepě jenom prázdné sklenice. Když jsem byla malá mívali jsme špajzku plnou zavařených malin. Už se mi to hnusilo, co bych teď dala za sklenku zavařených malin🥰

      Vymazat
  5. Libuško,s údivem koukám.Jsi neskutečně pilná.Tak to mě ať se zima raději neptá.
    Nemáme už zahradu,tak nezavařuji nic.Občas mi dá něco synova přítelkyně.
    Měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, kdybych neměla zahradu, taky bych nic nezavařovala. Asi by mi to už chybělo🥰

      Vymazat
  6. Klobúk dole pred toľkou robotou ....ale je možné ešte niečo zužitkovať.A to dýňové semienka.My voláme dyňu tekvica a vždy keď ju varím tak si tie semienka a aj celý vnútrajšok dyňe odložím - zamrazím alebo aj hneď varím tekvicovú polievku : Vnútrajšok dyne sa varí tak 40 min.potom sa precedí,dyňa sa vyhodí a do vývaru z nej sa vloží zelenina ako keď sa varí hovädzia polievka.Podáva sa tiež s rezancami.Semienka sú mastné a od mäsovej polievky skoro na nerozoznanie.Pre fajnových sa môže pridať bujón ale nemusí.Vyskúšajte - budete prekvapená ! Prajem príjemný víkend a ďakujem za prima blog.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marianno, nenapadlo by mě zužitkovat i vnitřek dýně. Recept si napíšu, moc děkuju. Semínka si loupeme a je to príma mlsání. Zdravím na Slovensko, mám ráda slovenčinu, dívám se většinou na slovenskou televizi, máte lepší pořady než my. Několikrát jsem si všimla, že když o něčem přemýšlím, tak slovensky🥰

      Vymazat
  7. Libuško jsi dobrá, tolik zavařených a zmrazených věcí. Však ono se to bude v zimě hodit. Též ve sklépku mám regály plné. Řídím se tím, že vaříme každý den, tak je to potřeba a navíc : "Co je doma, to se počítá". Jsme připravené na zimu. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, taky vařím každý den. Vidím, že i na tebe si zima nepřijde. Měj se krásně🥰

      Vymazat
  8. Ahoj Libuško, moc Tě zdravím. Taky jsem pilně zavařovala,sušila houby, zeleninu na vegetu, bylinky na čaje, švestky, arónii, vyráběla léčivé sirupy... Chci se zeptat, zda výživu z rozmixovaných jablek ještě steriluješ ? Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, přesnídávku už nesterilizuju, vršky drží i tak. Nasušené mám jenom jablka v tom si lepší🥰

      Vymazat
  9. Libuško,jsi opravdu dobrá hospodyňka,co je doma to se počítá....Když jsem měla manžela a zahradu,tak jsem také zavařovala.Teď co jsem sama a zahradu už nemám,tak se mi to nevyplatí...Ale pokochala jsem se tvými výrobky,přeji pěkné dny...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jsem ráda, že si se pokochala, taky bych nic nezavařovala, kdybych byla sama🥰

      Vymazat

Jste hodní,
že jste si udělali čas a napsali mi komentář :-)

Jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.