středa 7. prosince 2022

Zajímalo mě ...



MIKULÁŠ, PROČ CHODÍ O DEN DŘÍV? 

Na první pohled nám divné nepřipadne, že Mikuláš má svátek 6. prosince, ale trojice nadpozemských bytostí navštěvuje děti už den předem, kdy slaví svátek Jitka a že narození Ježíška připomínáme podle západní křesťanské tradice 25. 12., ale Štědrý den slavíme již o den dříve. Důvod je přitom velmi zajímavý a datuje se téměř pět století zpátky.


Za vším stojí přechod na tzv. gregoriánský kalendář v roce 1582, který zavedl papež Řehoř VIII. Do té doby, než lidé začali používat hodiny, se totiž denní doba určovala úplně jinak, a to podle úhlu stínu od slunce. Tomu starému systému počítání se říká „pravý sluneční čas“. Velmi zjednodušeně řečeno, pro naše předky začínal nový den západem slunce, ne až po půlnoci. Ráno potom nastalo v okamžiku, kdy slunce vyšlo a nikomu přitom nevadilo, že v létě to bylo o mnoho hodin dřív než v zimě. Východem slunce udeřila nultá hodina, v poledne pak bylo šest hodin a večer při západu slunce dvanáct. Lidem trvalo padesát let, než si na nový čas měřený hodinami zvykli.

Dnešní generace už si to jinak ani nedovede představit, přesto si ale odkaz našich předků připomínáme alespoň na Mikuláše a na Štědrý den. A jen mimochodem, důkazem, že to tak všechno bylo, je pražský Staroměstský orloj. Ten měřil a dosud měří čas staročeský, ale je to za cenu velkého počtu složitých soukolí regulujících nestejné délky hodin v různých měsících.

Zdroj textu: České zvyky a Tradice

Fota: Vlastní

🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅

9 komentářů:

  1. Co se člověk nedoví na stará kolena.Je to opravdu zajímavé.
    Přeji klidný den ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavé. Tak já tedy nyní v důchodu částečně žijí podle slunečního času. Tedy, abych upřesnila,v zimě lezu z pelechu až kolem půl osmé, v létě jsem už v 6 hodin na zahradě vzdálené 7 km od domu. Ale zase spát chodím podle sovy. Tož divné se mnou. Nyní píši z postele, ale kdybych odložila mobil, klidně zase usnu. :⁠-⁠D

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem se zase dozvěděla něco nového,moc zajímavé,díly za to.........

    OdpovědětVymazat
  4. Nikdy jsem o tom nepřemýšlela a vida co jsem se dnes u Tebe dozvěděla. Díky!
    Měj klidný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Není na škodu si to připomenout. Dnešní generace by tuto vědomost měla přenést dál. Už i proto, že když se píše o středověku, tak jsou mnohdy věci nepochopitelné. Díky za vysvětlení. A mám to podobně jako Marijakes - jen čas pro mě zatím určují slepice (ty vstávají brzo a taky brzo zalezou). Já bych si ráda někdy taky přispala, ale řeším to tak, že někdy ještě občas zalezu do pelechu ;-)))

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Libuško,moc zajímavé dík za napsání takového článku.Preji krásný večer Iveta

    OdpovědětVymazat
  7. Libuško, taky jsem o tom nikdy nepřemýšlela, takže díky za novou informaci. Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to je zajímavé, to čtu prvně. :-)

    OdpovědětVymazat

Jste hodní,
že jste si udělali čas a napsali mi komentář :-)

Jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.