pátek 24. listopadu 2023

🍒🍓🍑Až se zima zeptá ...

... co jsem dělala v létě, tak ji odkážu na tento článek.
Původně se zdálo, že letos ani nebudu mít o čem psát v přípravě na zimu.
Ve sklepě mám od loňska, ještě dost kompotů i pár sklenek okurek.
Ale nakonec jsem zásoby ve sklepě opět pěkně  doplnila.
🍎🍅🍆🍇🍈🍊🍒🍓🍑🍐
Jako každý rok, nejdříve přišly na řadu jahody.
Zavařené ještě ve sklepě mám, ale marmeládu už ne,
 tak jsem se do ní pustila.
Jahodovou máme nejraději, vždycky je snězená první.
Takže umýt skleničky ...
... naplnit a je hotovo.
Hned po jahodách přišly na řadu meruňky.
Většinou je používám v zimě na koláč, když není čerstvé ovoce.
Byly krásné veliké a měly moc hezkou oranžovou barvu.
Bětuška mi celou dobu pomáhala, bez ní bych asi neudělala nic.
I kyblík překontrolovala.
Ve dvorku v kyblíkách začaly dorůstat okurky, 
tak jsem rovnou pár sklenek zavařila zároveň s meruňkami, 
teda ne dohromady, každé zvlášť ve sklenicích.
Bětuška z toho byla děsně unavená a usnula mi v košíku.
Hotovo, už jenom odnést do regálu ve sklepě.
Za pár dní dorostly další okurky, šup s nimi do hrnce ...
... a do sklepa do regálu.
Tak se to opakovalo každý týden, 
někdy dvě sklenice někdy víc, podle počasí.
Potřebovala jsem košík na přenesení sklenic, 
ale Bětku jsem z něj vytřepat nemohla.
Držela se tam jako klíště, musela jsem si vzít košík
 druhý.
Tak jsem po troškách ty moje okurčičky z kyblíku zavařovala ,
 nakonec jich bylo přes dvacet sklenic 0,7 l.
🌞
Taky se nám urodilo hodně fazolek na omáčku.
Venku jsem jim okrájela konečky, to nedělám ráda,
hlavně mi přijde že mi toho v misce neubývá.
Jak mám okrájeno, to si vždycky oddechnu.
Byly po dešti hodně zaprskané, takže dobře umýt ...
 ... a pak nakrájet, to už dělám ráda.
V mrazáku mám 5 sáčků, 
takže bude přes zimu 5x fazolková omáčka, tu máme rádi.
Rybíz se letos taky urodil, hodně jsme ho snědli, hlavně bílý a černý
a taky byl výborný na bublanině.
Udělala jsem z červeného dvě sklenice marmelády na linecké cukroví. 
A ještě k okurkám zavařujeme je s dcerou dohromady.
Většinou 30kg, ale když mám zavařené domácí,
 tak zeť koupil a dovezl jenom 20kg.
 Pepan je umyl, to je u nás odjakživa práce pro chlapy.
Já jsem namyla sklenice a mohlo se zavařovat.
Zalít nálevem a šup s nimi do zavařovacího hrnce.
Bětka nám tentokrát nepomáhala, 
někde asi spala, protože bylo zataženo, poprchalo a bylo šero.
Morální podporu nám dělal náš Cvalíček.
Zavařeno a můžou se nosit do sklepa do regálu.
Cuket se urodilo dost, 
tak jsem z nich ještě udělala majdu na topinky a špagety.
Mám vše nakrájené můžeme začít.
Za chvilku bylo naplněných 13 skleniček 0,3 l.
Připravené na odnesení do regálu ve sklepě.
Nějakou dobu byl od zavařování klid, ale už pomalu zrály Ostružiny, 
takže jsem je schovávala v mrazáku, 
 až jich bylo víc, udělala jsem marmeládu.
Skoro všechnu jsem ji rozdala.
Mám ještě ve sklepě od loňska.
Opět byl chvíli od zavařování klid,
ale v půlce října přišlo na řadu sterilované zelí.
Den předem jsem v pergole oloupala a nakrájela cibuli.
Venku se cibule loupe krásně, nepálí z ní oči.
Navážila jsem ingredience a druhý den se mohlo začít.
Kupujeme 30kg nastrouhaného zelí a máme ho s dcerou na dva roky.
Chlapi už makají.
Jejich práce je zelí se vším, co do něj patří, dobře promíchat.
S dcerou zelí potom dáváme do sklenek.
Bylo krásné počasí a teplo, 
bylo fajn, že jsme si nemuseli tentokrát dělat binec doma.
Cvalíček nás nenápadně kontroloval z přikryté houpačky.
Bětka vedle nás dělala jako, že ji nezajímáme, 
ale nenápadně sledovala, jestli to děláme dobře.
Jonášek podřimoval na pergole a bylo mu fuk co děláme,
 hlavně že měl společnost.
Kolem čtvrté hodiny mladí odjeli a já jsem zavařovala a zavařovala.

Pepan druhý den nanosil sklenky se zavařeným zelím do sklepa
a já je uložila do regálu.
Lesní med od včelek z Vysočiny už máme taky ve sklepě,
takže bude ke každodenní snídani, jak jsme zvyklí.
Celkem sedm sklenic, dvě už jsem před focením, odnesla do sklepa ...
Jako vždy, poslední se u nás zavařuje dýně.
Práce na zahradě jsou hotové, tak je na zavařování čas i chuť.
 Pepan dýni nejí(nikdy ji neochutnal, 
kdysi mi to zdůvodnil, že mama to doma nedělala😄) 
takže mi s okrajováním nepomůže.
Měla jsem dvě menší dýně,
 jednu od kamarádky a druhou svoji ze zahrady.
Dýně od kamarádky byla super, šla dobře rozpůlit 
a dokonce měla tak jemnou slupku, 
že jsem ji loupala škrabkou na brambory.
Krájela jsem ji vlnkovatým udělátkem.
Loni jsem ho nemohla najít, krájela jsem tehdy nožem.
Letos když jsme měli vystěhovanou linku, 
jak se dělala podlaha v kuchyni, tak jsem k mé radosti udělátko objevila ... hurááá.
Tolik jsem hoho měla z jedné dýně ...
A už se první třetina vaří ... 
šup do sklenek a dát vařit druhou várku ...
Dýně z naší zahrady mi dala pěkně zabrat.
Byla tvrdá, než jsem jí rozpajtašila nadřela jsem se s ní,
je to i na výsledku vidět.
Nakonec jsem si s ní taky poradila ...
Dýně jsou obě zavařené, celkem 20 sklenic 0,3l,
takže můžou cestovat do sklepa do regálu.
Mimochodem, to je moje nejoblíbenější práce, 
ukládat zavařeniny do regálu ve sklepě.
No a tady je výsledek moji skoro půlroční práce.
V regálech jsou i zavařeniny od loňska, to jsou ty přeškrtané,
aby vás to nemátlo a zbytečně jste mě nechválili.
Není to žádná sláva, proti jiným letum, ale nám to stačí a ještě zbude.
Úroda na stromech moc nebyla,
jablka jsme už snědli na zavaření a sušení letos nebylo.
Všem vám moc děkuju, že jste i dnes došli až do konce článku,
bylo to opravdu dlouhé.
Články o zavařování dávám každý rok, 
tak kdo by se chtěl mrknout
 najde je na mém blogu vždycky buď na konci října nebo v listopadu.
Mějte pohodový den.
🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃🎃

29 komentářů:

  1. Libuš,závidím Ti tuto práci.Kdysi jsem taky zavařovala všechno,co se našlo v blízkém okolí.Teď už nic. Je to drahé nakupovat a zavařit.I když letos jsem si dala za úkol !!! příští rok zavařím okurky.Ty kupované jsou hnusné(i když tvrdí,že jsou Znojemské-ale vyráběné v Turecku).
    Libuš,měj krásné dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, okurky se dají pěstovat i v kyblíku na balkoně, letos jsem to vyzkoušela a super úroda. Máš pravdu kupované nestojí za nic ...🥰

      Vymazat
  2. Libuško,žasnu.Je pravda,že když byly děti malé,tak jsem zavařovala,co se dalo.Co nemám zahradu,tak udělám pár marmelád z jahod a meruněk,co dostanu.Mám to ale fajn,že dostávám od snachy,Na zahradě pěstuje všechno možné a zavařuje.Teď jsme s manželem ochutnali dýňový kompot,jako dítě jsem ho neměla ráda,její chutnal jako hrušky.Pochutnali jsme si.Je hezké,jak kočičky všechno kontrolují.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, zavařuju čím dál míň. Bez kompotu bych se obešla, mám raději ledový salát, ten je k dostání celou zimu, ale Pepan je kompotový. Bez Bětky neudělám nic, furt mě kontroluje, nemám to lehké🥰

      Vymazat
  3. Dobrý den,pilná včeličko. Zásoby máte pěkné,v zimě se hodí.Dřív - když byly děti mladší- tak jsem taky
    zavařovala,co dům dal.Manžel sousedky si z nás dělal legraci,že snad budeme zavařovat i šišky. Dnes
    už zásoby nepotřebujeme -muž je spíš na maso. Tak jen se synem 1x za dva roky okurky. Kupované jen v největší nouzi.Vaši práci obdivuji - zimě zdar! Zdraví Vás Věra z Litoměřicka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, už taky tolik nezavařuju, jako když byly děti doma. Okurky a zelí máme s dcerou dohromady. Až mě to přestane bavit, tak to dělat nebudu. Zatím se v létě se kochám zahrádkou a v zimě plnými regály ve sklepě🥰

      Vymazat
  4. Na tenhle článek o zpracování úrody se každý rok těším. Vím, že je za tím spousty práce, ale líbí se mi fotky i jak to komentuješ. A skleničky vyrovnané v regálech, to je pastva pro oči.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, musím říct, že tyhle články dělám ráda, pak se sama divím, kolik toho je i když mi to před tím tak nepřišlo🥰

      Vymazat
  5. Ahoj Libuško,byla jsi pilná taky hodně zavařují máme to rádi,letos jsem nově zavarovala cuketové zelí a cuketovou čalamadu..Moc zdravím Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, kdysi jsem dělala z cuket salát jako okurky, ale Pepan to nejedl, tak jsem od toho upustila, on je spíš na kompoty🥰

      Vymazat
  6. Krásně se na Tvoje plné regály dívá. Já už zavařuji málo. Letos jen okurky, pár skleniček hruškového kompotu a lečo a pár skleniček meruňkového džemu. Dřív jsem zavařovala hodně, už je to prostě jinak.
    Měj se hezky!
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, lečo jsem taky dělávala. Člověk nakrájí fůru zeleniny a ono se to uvaří a je toho čtvrtina. Teď dělávám, jak já říkám Majdu z cuket a pak to máme na špagety a topinky, jenom tam přidám maso🥰

      Vymazat
  7. Libby, ty jsi fakt pilná včelka. Pohled do regálů, to je teda něco. Když byly děti malé, tak jsem také zavařovala, ne moc, ale přece. Teď už dělím jenom meruňkovou marmeládu, tu máme rádi. Měj se hezky a přeji pěkný víkend 🙋‍♀️😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi u nás jde na odbyt marmeláda jahodová. Já mám ráda ostružinovou. Meruňkovou letos ani nemám🥰

      Vymazat
  8. Se zavařováním to máme úplně stejně jako u vás. Já osobně velmi rád na různé způsoby zpracovávám rajčata. Na mytí skleniček používáme roky myčku, kterou jsem pořídil. Je to velký pomocník, stačí program na 30 minut. Přeju aby všechno dobře chutnalo a víčka držela, vím kolik je za tím práce. A k té pohádce. Poprvé jsem ji slyšel od prababičky a nebo její kamarádky, která k nám chodívala na návštěvu. Velice rád na ta vyprávění vzpomínám. Byla to vždy taková černá hodinka u teplem sálajícího sporáku. Jednalo se o postavu svatého Petra jeho pomocníka, chudobné stařenky a té bohaté babky. Byl na to natočen asi i pořad v televizi, ale to už bude pro pamětníky. Přesný název nevím, ale bude to pravděpodobně od Boženy Němcové. Kočky jsou dobré společnice a pomocnice, také dvě máme, zatím... Nedávno ležel před našim vchodem z ulice cizí mrtvý kocour, který občas zašel i k nám na zahradu. Nám se ztratilo několik koček, někdo na ně má v okolí nastraženo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rajčata stačíme sníst syrová nebo v leču. V myčce myju sklenice když jich mám hodně. Co zavařuju ve sklenicích se šroubovacím víčkem, tak už se nestává, že by nedržely, ale dříve to bývalo často. Pohádka mi nedala spát, našla jsem ji na YouTube, má jenom 10minut a jmenuje se O dvou poutnících(1968) Mrkla jsem na ní a vrátila jsem se do dětských let. Za tu moji polívku bych dostala docela dost dukátu ne jako ta lakomá selka, co tam dala hroudu sádla a měla na polívce jedno velké mastné oko. K těm kočkám, taky jsem jich hodně obrečela, několik se nám jich i ztratilo. Tady ty opatruju jako oko v hlavě, jsou to naši miláčci, všichni jsou vykastrovaní, takže se drží doma a moc se netoulají.🥰

      Vymazat
    2. Už mám pohádku na You Tube podívanou. Jak kdybych zase seděl s prababičkou a paní Jenofkou v kuchyni a v otevřených dvířkách sporáku opékal na vidličce napíchlý plátek bokoviny. Ale muselo se to pořádně do křupava, aby se dala jíst i ta jinak podešvová kůže. Kdo někdy doma udil tak ví. Všude se linula vůně a já k tomu přikusoval kousek chleba. Prabába mě naučila jíst samé fajnové věci, chleba sypaný krystalovým cukrem a nebo v polévkovém talíři teplé mléko s nadrobeným chlebem lžičkou. Děkuji za milé připomenutí, člověk někam příjde na blogovou návštěvu a tolik krásných vzpomínek se mu povybavuje. :-)

      Vymazat
    3. Je to už více než 30 let co není mezi námi... :-(

      Vymazat
  9. Libuš,jsi pilná jako včelička,radost se na to dívat.Také jsem dost zavařovala když byly děti a manžel,měl kompoty rád.Teď již zahradu nemám,takže jen pár skleniček džemu na linecké a jednou za 2 roky pár skleniček okurků.Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, taky bych nezavařovala, kdybych byla sama. Jenom tu jahodovou marmošku bych si asi udělala🥰

      Vymazat
    2. A to já bych si zase vyvařoval, i kdybych byl úplně sám. Příprava jídla je můj nejlepší relax a mám výhodu, že to na mé postavě není vůbec znát. To máte vidět, jak si s kočkama debužírujeme, když rodina odjede na dovolenou a někdo musí zůstat hlídat hospodářství. ;-)

      Vymazat
  10. Libuško jsi šikovná. Já mám zavařené letos jen okurky a marmelády z červeného a černého rybízu. Zahradu už nemáme a tak už nemám toho tolik na zpracování. Kompoty z dýně s ananasovou příchutí přímo miluji i když je s tím dost práce. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, jak není zahrada, není co zavařovat. Než se vždycky dostanu k zavařování dýně trvá mi to, ale pak si řeknu, že jsem to měla ve sklenkách raz dva a dělala jsem z toho vědu😀

      Vymazat
  11. Libuško Vy jste taková šikulka.Já Vás obdivuju,zahrádka,zavařování.Ale Kožušci jsou stejně nejlepší ze všeho.Jitka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, baví mě to, až mě to přestane bavit, tak se na to vybodnu. Kožušci mě budou bavit vždycky😀

      Vymazat
  12. Jsi včelička pilná. Zaujalo mě to zelí. Já jsem ho nechávala vždy v zavřených sklenkách prokvasit, pak se víčka zatáhla a kysané zelí vydrželo do další sezóny. Ty ho máš pak jako čerstvé zelí. Jak to, že mě to nenapadlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruš, vzpomínám si, že si o tom zelí měla článek. To moje má vlastně chuť něco mezi sterilovaným a kvašeným. Jíme ho i syrové jako přílohu místo kompotu😀

      Vymazat
  13. Libuško, máte toho hodně - ale i hodně pomocníků. Nás je málo, tak není třeba dělat tolik. Navíc všechny vitamíny kupuju, nepěstuju. Takže na zimu zavařuji vždy jen pár skleniček od každého.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lotty, zdá se, že toho máme hodně, ale okurky a zelí máme napůl s dcerou😀

      Vymazat

Jste hodní,
že jste si udělali čas a napsali mi komentář :-)

Jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.