středa 1. února 2023

Nastal čas ...

... schovat vánoční stromeček.
Vím, že většina z vás ho odstrojí už 6.ledna na Tři krále
u nás stromeček v obýváku svítívá až do Hromnic.
Ale jak to vlastně je s uklízením vánočního stromečku,
hledala jsem na internetu a odpověď jsem našla.
🎄
 Odstrojování stromečku na Tři krále, pravděpodobně vychází z pohanských zvyků. Staří Keltové slavili v prosinci zimní slunovrat. Zdobili si obydlí zelenými rostlinami (břečťan,  jmelí), symbolem věčného života. Zapalovali i posvátný oheň, vánoční poleno, které mělo hořet dvanáct dní a noc na 6. ledna je vlastně dvanáctá noc hoření polena. U nás se z toho vyvinul zvyk, že lidé odstrojují stromeček na Tři krále a uklízejí vánoční výzdobu.
Ponechání stromečku až do Hromnic, které se slaví 2. února, nejspíše vychází z další pohanské tradice. Tento den staří Keltové zasvětili bohu Perúnovi, před jehož hromovým rachotem prchali zlí duchové a zalézali do země. Do té doby před nimi jako ochrana sloužil právě stromeček.
 Proto ho nechávali až do Hromnic.
V dnešní době jsou vánoce vnímány jako svátky pohody, míru a klidu, 
slavíme je v rodinném kruhu, bez ohledu na náboženské přesvědčení.
V naší rodině jsme mívali vždycky stromeček do Hromnic, tuto tradici jsem převzala. 
Mám ráda jak večer stromeček svítí, je doma nějak útulněji.
Měla jsem pratetičku a prastrýčka, neměli děti a mívali stromeček až do velikonoc. 
Bydleli hned vedle nás, takže jsme tam chodili mlsat ze stromečku až do Velikonoc.
🎇
Vlastně záleží na každém z nás, 
jak dlouho si stromeček ponecháme. 
Pokud neopadává, nebo je umělý není důvod ho schovávat už na Tři krále, 
když nám ještě pořád dělá radost.

Do dnešního článku jsem čerpala z internetu,
fotky jsou vlastní.
🎆
Venku nám nastalo opět vánoční počasí, chumelí.
Takové počasí by asi každý chtěl, ale na štědrý den.
Děkuju že jste se k nám přišli podívat,
Tímto článkem se s vánocemi definitivně loučím,
 ale už se těším až budu opět dělat výzdobu a strojit stromeček,
 tak to prostě mám. 
Klidný a pohodový den
přejeme z Kožuškova.
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄

17 komentářů:

  1. Když byly děti malé měli jsme stromeček i do března.Tradice moc neznám a tak ani o stromečku do Hromnic.Také mám ráda světýlka na stromečku a pořád ještě svítím.Jeden menší řetěz mám na velké palmě,čekám až se vybijou baterky.
    U nás je sníh už pryč,celé dny prší a v Jizeře je hodně vody.
    Libuško,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, taky máme ještě světýlka a za garnýžemi je máme pořád a svítíme s nimi celý rok, jsou jednobarevná, takže celoroční. Taky nechávám světýlka, než se vybije baterka. Nám do sněhu zapršelo, takže nic moc.🥰

      Vymazat
  2. Libuško, taky míváme stromeček nejméně do Hromnic, často i déle, také ráda dlouho svítím, a poslední dobou strojíme i nějáký ten den před Štědrým.
    Tradice jsem neznala, ráda jsme si je přečetla.
    Měj se hezky. Aťka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aťko, každý rok si říkám, že stromeček nazdobím hned na začátku adventu, ale než se k tomu dostanu je týden do vánoc, tak snad letos mi to vyjde.🥰

      Vymazat
  3. Moc pěkné povídání.
    Přeji krásný den ☺ Eva

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem si přenesla z domova zvyk odstrojit stromeček na Tři krále. A i uklízím vánoční výzdobu. Jen si nechám takové drobnosti, které připomínají zimu. Ale pamatuji se, že u kamarádky měly stromeček taky do Hromnic.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, výzdobu taky měním z vánoční na zimní🥰

      Vymazat
  5. Ahoj Libuško, zajímavé povídání, když jsem uklízela stromeček a výzdobu měla jsem to stejné, že se těším na další vánoce, ještě pálím svíčky a svítím světýlkama a máme zimní výzdobu.Preji krásný den Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, jsem ráda, že to máme s vánocemi stejné, je to krásné období, tak proč se netěšit🥰

      Vymazat
  6. U nás se stromeček odstrojoval včera, máme lodžii zasklenou a místo kytek na parapetu ještě svítí betlém, tak aby vše bylo vidět do pokoje, je dlouhý přez celé velké okno, tak tam ani nepřekáží a protože já jsem svíčková bába, tak mi přijde vhod, když je brzo tma a světýlka svítí. Také od začátku listopadu až do března zapaluji svíčky, tmu nemám ráda. U nás poprchává. Pozdrav tam na sever posílá Míla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mílo, tak u tebe by se mi líbilo. Taky bych ráda měla betlém přes celé okno, ale u nás to řídí kožušci a já se musím přizpůsobit🥰

      Vymazat
  7. Máte alespoň vánoční idylku,u nás na Moravě sníh není,přeji pohodové dny..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi u nás sníh včera napadal, ale začalo do něho pršet a krása je pryč🥰

      Vymazat
  8. My jsme stromeček uklízeli, až když nám začal opadávat. My jsme do včerejška měli sněhu dost, ale teď do toho vytrvale prší, občas padá sníh nebo kroupy. Prostě počasí, že by psa nevyhnal...a chudáci ti, kdo musí jít venčit...Přeji Ti krásný zbytek dne a pohodový celý měsíc únor

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo u nás taky dnes pršelo. Zítra jsem objednaná k zubaři a vůbec se mi do toho nečasu nechce🥰

      Vymazat
  9. Ahoj Libuško, já mám Vánoce strašně moc ráda a tak mám stromeček taky vždycky déle než ostatní. A zdobím ho hned ze začátku prosince, chci si ho co nejdéle užít. Všechnu vánoční výzdobu jsem uklidila a pustila se do výroby vánočních dárků na příští Vánoce :o). Ano, čteš to správně... Už se těším na letošní Vánoce a nechci mít stres těsně před Vánoci, proto vše připravuju průběžně. Pozdravuju, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Jste hodní,
že jste si udělali čas a napsali mi komentář :-)

Jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.